La Càtedra ASISA-UdL premia una tesi sobre la qualitat del son als hospitals

Reparteix també 6.500€ en ajuts per a alumnat de màster

El doctor en Infermeria i investigador del Grup de Recerca de cures de salut (GReCS) de l'IRBLleida i la Universitat de Lleida (UdL), Filip Bellon, ha estat el guanyador del vuitè premi de la Càtedra ASISA Salut, Educació i Qualitat de Vida de la UdL a la millor tesi doctoral en aquests àmbits per un treball sobre l'impacte de les intervencions d'infermeria i l'hospitalització en la qualitat del son dels pacients. Bellon ha rebut els 1.500 euros del guardó en un acte que ha tingut lloc aquest dijous al Saló Víctor Siurana del Rectorat. En la mateixa cerimònia, la Càtedra ha repartit 6.500 euros en ajuts a alumnat de màsters.

La tesi, titulada The impact of nursing interventions and hospitalization on patients' sleep quality, l'han dirigit les professores de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL Montserrat Gea Sánchez i Esther Rubinat Arnald. Bellon va realitzar dos estudis observacionals descriptius sobre dades de 343 pacients de 12 hospitals públics situats a nou regions espanyoles diferents. Els resultats assenyalen que els pacients dormen una mitjana de 56 minuts menys a l'hospital en comparació amb casa seua i que les intervencions de cures infermeres nocturnes afecten negativament la qualitat del son. La recerca també destaca com a mesures eficaces l’ús de taps per a les orelles i antifaços, la musicoteràpia, l'acupuntura i l'acupressió, l'aromateràpia i els programes educatius sobre l'ús de mesures coadjuvants.

Els guanyadors dels Ajuts de Promoció de l'Excel·lència de la Càtedra ASISA-UdL han estat els alumnes del Màster de Formació del Professorat de Secundària i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d'Idiomes de la UdL Marc Minguella i Paula Marro, que rebran 1.250 euros cadascun. Mentre, Belén Bares i Melanie Arrunátegui en percebran 500 cadascuna en haver guanyat els accèssits. Quant al Màster d'Investigació, Innovació i Transferència en Salut, les guanyadores han estat Elisabeth Parramón i Norma Pomares (1.250€ cadascuna) i l'accèssit se l'ha endut Sonia González (500€).

El jurat de tots els guardons estava format per la vicerectora de Transferència de la UdL, Olga Martín Belloso; el director de la Càtedra i catedràtic de la UdL Fidel Molina-Luque; la directora de planificació i desenvolupament d'ASISA, Maria Tormo; i el gerent de la Clínica Perpetuo Socorro i membre de la comissió de seguiment de la Càtedra ASISA-UdL, Xavier Sanuy.

L'acte de lliurament ha comptat amb una conferència del professor de la Universitat Pablo Olavide de Sevilla Juan Manuel García, titulada Soledades, compañías e interdependencias generacionales: apuntes profigurativos para el bienestar del mañana.